Er du spesialist eller generalist?

Når man kan velge mellom flere arbeidsgivere tidlig i karrieren, hvordan bør man tenke da?

Et av de første valgene man kan stå overfor, er om man ønsker å spesialisere seg, eller om man heller vil skaffe seg et bredere erfaringsgrunnlag. Jeg tror ikke alle er klar over at man faktisk ubevisst tar dette valget tidlig i karrieren. Ingen av delene er selvfølgelig feil, men man bør være oppmerksom på at dette kan få konsekvenser senere.

I kommunikasjonsbransjen dukker det stadig opp nye måter å kommunisere på. Av byråene kreves det at vi både må være spesialister, samtidig som vi må forstå hvordan kommunikasjonsvirkemidlene kan brukes sammen. Byråene må nesten ha en viss størrelse for å klare begge deler. Det er vel derfor at en del mindre byråer velger å spesialisere seg.

For en person som ønsker å bli spesialist, kan det være positivt å velge et mindre byrå. Men vil du starte en karriere med å få best mulig oversikt, kan det være en fordel å velge en større arbeidsplass. Mange av de større byråene, har selvfølgelig også spesialister på mange områder.

Mange av de som får tilbud om jobb er så glade at de kanskje glemmer å forsikre seg om ting som: Hvem skal lære meg opp? Hvordan vil arbeidsdagen se ut?

Har man valgt å bli spesialist er det ofte få personer, kanskje bare én, som har ansvaret for opplæringen. Velger man i starten av karrieren å bli mer generalist, så er det ofte mange personer som kan hjelpe deg videre i søken etter ny kompetanse. Og for mange gir dette også en mer spennende arbeidsdag. Risikoen for at man blir overlatt til noen som beskytter sin egen kompetanse og posisjon, blir vesentlig mindre når man jobber bredere.

I Renommé har vi valgt å dyrke et teamarbeid hvor teamene endrer seg fra kunde til kunde, og fra oppdrag til oppdrag. En av grunnene til det er at vi hele tiden lærer av hverandre. Det vil aldri være en statisk opplæring av nye kolleger av bare noen få «sjefer». Dette vil være en kontinuerlig prosess hvor alle lærer av hverandre hele tiden. Teamene er på mange måter garantisten for at man hele tiden utvider horisonten og får ny kunnskap. Tenk litt over dette når du skal velge arbeidsgiver.

Teaming up for you

Dette innlegget ble originalt publisert på Tom Egil Martinsens G+side http://bit.ly/OCQoEs

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>