Slik gjør du et godt jobbintervju!

Tom Martinsen, daglig leder i Renommé Communication.

Tom Martinsen, daglig leder i Renommé Communication. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

Vi har gjort flere ansettelser de siste to månedene, og ti ble ansatt hos oss i 2011. Hva legger vi i Renommé Communication vekt på når vi ansetter?

Jeg skal ikke gå inn på alle selvfølgeligheter som rekrutteringsselskapene sier er viktig. Dette er mine personlige refleksjoner om ansettelser i Renommé gjennom 20 år.

  1. Pass på at du kan din egen historie og bakgrunn til fingerspissene. Ikke for at intervjuet skal ta kort tid, men fordi vi ønsker å bli kjent med flere sider av deg som person. Mange har en tendens til å bli veldig raskt ferdig med å fortelle om seg selv. Og er du for rask, blir ikke vi kjent med hele personen. Vier alle forskjellige personer i forskjellige settinger. Det gjør ikke noe om du forteller om en situasjon hvor du ikke var ”helt på nett”. Du har sikkert ikke driti deg mer ut enn jeg har gjort likevel :-)
  2. Vis at du virkelig har lyst til å jobbe hos oss. Engasjement selger alltid! Gjør god research om selskapet. Klarer du å kommunisere i intervjuet at du har forstått hva Renommé prøver å få til, så har du kommet et godt stykke på vei. Ofte kan man være litt nervøs i en intervjusituasjon, men etter min mening er det intervjuer sitt ansvar å skape en løs tone som gjør at samtalen flyter.
  3. Har du kommet til intervju, så har du blitt vurdert til å ha den kompetansen som selskapet trenger, eller vi har sett et potensial. For oss kan en person med et uforløst potensial være like spennende som en som har alle de «riktige»merittene fra før. Men da må du overbevise oss om at du virkelig er villig tilå legge bredsiden til!
  4. Vi har fem verdier som vi prøver å leve etter, og som skal skape en kultur i selskapet. Det er selvfølgelig ikke en prioritert rekkefølge på dem. Vi skal være:innovative, lekne, respektfulle, proaktive og jordnære (Hvordan vi har kommet frem til disse verdiene krever nok et eget innlegg). Alle trenger ikke å ha alle verdiene, men det er disse selskapet totalt sett ønsker å bli assosiert med.
  5. Skulle du ikke få jobben, betyr det absolutt ikke at du ikke skal søke igjen! Det er mange ting som avgjør hvem som får en stilling. Det er få ganger begrepet «timing is everything» betyr mer enn akkurat under en ansettelse. Vær klar over at de fleste som ansetter synes dette er vanskelig,og det er mange tanker som flyr frem og tilbake i løpet av denne prosessen.

Dette innlegget ble opprinnelig publisert på g+

Følg meg på Twitter: @RenommeTom

Legg meg til på G+ gplus.to/RenommeTom

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>