Hvordan norske rådgivere bruker Google+

This post is also available in: English

Google+ er et sosialt nettverk som vil utfordre blant andre Facebook. Hvordan er ståa etter seks måneder?

Google+ er et sosialt nettverk som vil utfordre blant andre Facebook. Hvordan er ståa seks måneder etter lansering?

Google+ har nå 90 millioner registrerte brukere. Grove estimater indikerer at flere hundre tusen nordmenn, har registrert en konto på Google+. Aktivitetsnivået varierer imidlertid betydelig. Ved første øyekast ser det ut som en gedigen suksess, men skjer det noe som er verdt å følge med på der?

Til sammenligning har Facebook trolig 2,6 millioner norske brukere, Linkedin 550 000 og Twitter 340 000 brukere, i følge den siste rapporten fra ComScore.

Google+ (Heretter g+) er en en sosial plattform med mange nye funksjonaliteter som utfordrer  Facebook. G+ er fremdeles i beta-versjon, men åpent for alle. Antall registrerte kontoer øker stadig. Likevel har det vært ganske stille rundt g+ blant oss som jobber med markedsføring og sosiale medier i Norge.

Med tåa i badevannet

Seks måneder har gått siden g+ ble lansert. Det er lang tid når det kommer til sosiale medier, og særlig med tanke på at det er en gigant som Google som står bak. De fleste i den norske sosiale medier-bransjen ser ut til å ha valgt å forholde seg avventende. Er det best å vente, eller å kaste seg i det?I desember 2011 skrev Hans-Petter Nygård-Hansen at Google+ virkelig ikke har «tatt av». Dette samsvarte ganske godt med inntrykket vi satt med. Hva skal vi egentlig med g+? Vi kikker innom nå og da, og vi følger nyhetsbrev og blogger som skriver om utviklingen. Men storetærne har kun blitt dyppet i badevannet. Selv om vi ser at det er sterke informasjonstrømmer som flyter forbi på g+, har vi ikke kastet oss ut i dem. Foreløpig har vi ikke vurdert g+ som relevant for våre kunder. Så vi har vært observerende.

Helt til  Morten Myrstad fant frem boksehanskene forrige uke. Han stiller tre fremtredende sosiale medier-rådgivere til veggs i innlegget  »Norske sosiale medie-eksperter gjør ikke jobben sin» publisert 18. januar 2012:

«Jeg har lenge vært forbauset over at norske sosiale norske medie-eksperter i vel et halvt år har valgt å fullstendig overse Google+ – og vel så viktig – folket og virksomhetene som engasjerer seg, etablerer nye relasjoner og tester ut potensialet i Google+. Jeg ser nå bare en forklaring: De gjør ikke jobben sin.»

Jobben til rådgivere innen sosiale medier er å teste ut nye plattformer og teknologier, sier Morten Myrstad. Vi skal ligge foran kundene våre, slik at vi kan gi gode og velfunderte råd. Og ja, han har rett. Det å være på nye plattformer er én del av jobben vår. Men stemmer det at g+ ikke har fattet interesse?

Et kollektivt ømt g-punkt

G+ er en god løsning som det er verdt å lære seg, argumenter Morten Myrstad, og spør videre hva riskoen er ved å engasjere seg. «At man har lært noe – og fått noen nye venner med på reisen?», avslutter han. Og dermed bryter debatten løs. På kort tid får innlegget 58 plusser, blir delt 38 ganger og får 108 kommentarer.  For det viser seg at det er en del rådgivere som lusker rundt i skyggene på g+. I kommentarfeltet er det fullt av innsikt, engasjement og vilje til å undersøke om det er hold i påstanden. Her er et forsøk på oppsummering:

  • Det er enighet blant rådgiverne om at det er viktig å ligge foran kundene og teste ut nye konsepter og kanaler som dukker opp.
  • Til tross for at det er viktig å ligge foran kundene og teste, vil nok satsingen og mesteparten av tiden fokuseres på andre kanaler, siden det er der pengene og det aktive publikumet er. Og g+ er enda ikke den kanalen.
  • Det er viktig med synlighet, og det er spennende å følge med hvordan g+ vil innvirke på googlesøk.
  • G+ oppleves av flere som spammete.
  • Det tar tid å sette seg inn i G+ på en skikkelig måte. Men dette er ingen unnskylding for å la være. Det tar tid å lære seg nye ting.
  • Å bruke tre fremtredende rådgivere, som Myrstad gjør, er litt for lite grunnlag for å hevde at norske rådgivere generelt ikke gjør jobben sin. Mange flere enn tre følte seg truffet likevel.
  • Flertallet av rådgiverne tar til seg kritikken og sier de vil bruke g+ mer aktivt fremover.
  • G+ er litt som twitter. Mange var på twitter lenge, opptil et par år, før de knekte koden og opplevde det som nyttig. G+ har bare vært oppe de siste 6 månedene og er enda i beta-versjon. Ting tar tid.
  • Folk er usikre på hva g+ egentlig er for noe. Og diskusjonen førte til at Myrstad nå har 10 idéer til nye innlegg om g+.
  • G+ er ikke Facebook og ikke Twitter, det er noe annet, men vi vet ikke helt hva ennå. Ingen vet det.

Eksempler på markedsføring på Google+ i dag

Det er viktig for firma å være tilstede der brukerne deres er. Etter at g+ åpnet for firmasider tidlig i november, finnes det par fine firmasider på g+ i dag. SAS er et eksempel som vi naturligvis følger med på. De er foreløpig i startgropen. Så langt er det under 600 brukere som har det skandinaviske flyselskapet i sin sirkel, som det heter på g+. Andre eksempler firmasider vi liker er Toyota, og nyhetsformidleren Mashable.

Det blir spennende å se utviklingen her, og etter tordentalen fra Myrstad har vi bestemt oss for å være med på å se muligheter for å drive denne utviklingen fremover.  Og det ser jammen meg ut til at det er det som er konklusjonen fra de anklagede sosiale medie ekspertene i kommentarfeltet under innlegget også.

Det er ikke snakk om motvilje mot å tilegne seg ny kunnskap. Vårt hovedanliggende  er først og fremst å jobbe med kunder på plattformer der kundenes målgruppene faktisk befinner seg. Vi har vurdert det som at g+ ikke har vært relevant for noen av våre kundecaser det siste halve året. Men det kan det jo selvfølgelig fort bli. Så vi er der. Sjekk oss gjerne ut! De mest aktive speiderne er meg, Marit Letnes, og mine kollegaer Anne Aaby og Trine Knudsen Dabbadie.

En liten epilog: Dialog, uavhengig av plattform og medie, betyr at folk blir utfordret og kan tenke nytt. Hans-Petter Nygård-Hansen ble dratt frem som en av de tre eksemplene på rådgivere som ikke gjør jobben sin. Han har nå tatt en helomvending, og skrevet blogginnlegget “Er Google+ i ferd med å ta av?”. Det er verdt en titt. Her forfekter han det motsatte av det han mente i desember. Slik driver sosiale medier meningsutvekslinger fremover. Og det skjer på mange plattformer, hele tiden. Det er lov å skifte mening. Det er faktisk ganske lærerikt.

Og om det er noe vits for norske firma å prioritere å ha en Google+-side? Vi vet ikke enda. Hva tror du?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>